|
Media Markt: Internet is overschat
Roland Weise staat sinds het begin van dit jaar aan
de top van Media Markt/Saturn, een zelfstandig opererende volle
dochteronderneming van het retailconcern Metro. Weise volgde
concernoprichter en grootaandeelhouder Leopold Stiefel op. Media
Markt/Saturn heeft in heael Europa intussen 631 vestigingen, die
gezamenlijk het afgelopen kwartaal bijna vier miljard euro omzet
draaiden. Ook in Nederland is het bedrijf met Media Markt en in
mindere mate Saturn, een belangrijke speler.
Verplaatsing van omzet
Branche-experts vermoeden dat de bescheiden online activiteiten van
het elektronicaconcern iets te maken hebben met het feit dat
bedrijfsleiders in de vestigingen mede-eigenaar zijn van hun winkel.
Een webshop zou voor de verplaatsing van omzet van de winkelvloer
direct naar het hoofdkwartier in Ingolstadt kunnen zorgen en dat zou
niet goed vallen bij de bedrijfsleiders/ondernemers.
Overschat
In een interview met de Duitse zakenkrant Handelsblatt geeft Roland
Weise echter een heel andere verklaring voor het ontbreken van een
goede webshop. ‘De waarde van de online handel wordt schromelijk
overschat. In deze cijfers is bijvoorbeeld ook de klassieke omzet
van de postorderbedrijven opgenomen. Het enige verschil is dat deze
omzet nu niet meer vanuit een catalogus wordt geboekt’, laat Weise
optekenen.
Misleid
Media-Saturn heeft in Duitsland een reputatie opgebouwd als gesel
van online retailers. Het bedrijf klaagt regelmatig webshops aan die
zich niet aan de regels houden. Weise: ‘Wij klagen niet graag, maar
ook op internet gelden de normale regels voor retail. Webshops
spelen daar graag een beetje mee om zo gunstiger naar voren te komen
op allerlei prijsvergelijkingssites op internet. Daardoor worden
klanten misleid.’
Het grijze circuit
Veel online retailers kloppen echter Media-Saturn op prijs, zo
blijkt bij online prijsvergelijkingen. Weise is hier ook al niet van
onder de indruk. ‘Dat mag op de eerste blik het geval zijn bij
individuele artikelen. Bij veel aanbieders blijkt dan echter dat het
product niet meer voorradig is. Ook zijn er online retailers die
inkopen via het grijze circuit. Vaak is er dan geen handleiding in
de eigen taal bijgevoegd of is er sprake van een ongeldige garantie.
Dan heeft de klant weinig voordeel van zijn iets lagere prijs.’
vrijdag 01 juni 2007, Elsevier Retail, Joep Meijsen
Bron: http://www.elsevierretail.nl/1054808/Home/Elektronica-artikel/MediaMarktInternetIsOverschat.htm
__________________________________________________________
Topman Media
Markt: ‘Online handel wordt overschat’
Rob Beemster
• Maandag 4 juni 2007, 14:15
|
|
De online retail mag
groeien als kool, bij Mediamarkt lijken ze zich daar vooralsnog
niet druk om te maken. In een artikel in de Duitse zakenkrant
Handelsblatt, waarvan vandaag een uitvoerige samenvatting op
Zibb.nl, stelt de nieuwe topman Roland Weise dat het volume van de
online handel ‘behoorlijk’ wordt overschat. Vandaar dat het concern
vasthoudt aan de bestaande winkelstrategie. De uitlatingen van Weise
zijn opmerkelijk in het licht van de uitspraken van Google directeur
Dennis Woodside onlangs bij de opening van het Nederlandse Google
kantoor die stelde dat retailers, waaronder het Nederlandse Blokker
en Media Markt, zich kwetsbaar maken voor concurrentie door
buitenlandse partijen. |
Marc Duijndam, country manager van Google Nederland,
omschreef Blokker en Mediamarkt als
‘slapende reuzen’.
Blokker heeft in Nederland een marktaandeel van 90%. De marktpositie van
retailers berust sterk op marketing via de huis-aan-huis folders en
kranten. De consument oriënteert zich echter steeds meer online,
verklaarde Duijndam: ‘Van alle zoekopdrachten is eenderde commercieel.’
Mediamarkt is slechts op zeer bescheiden schaal actief als online
retailer. Een bescheiden webshop is alles wat beschikbaar is. De
websites van de winkelformules Media Markt en het eveneens tot de groep
behorende Saturn zijn vooral online folders die klanten naar de winkels
moeten lokken en klanten door middel van modules moet helpen bij het
maken van een keuze uit het enorme aanbod in de winkels. Branche-experts
vermoeden dat de bescheiden online activiteiten ite maken hebben met het
feit dat bedrijfsleiders in de vestigingen mede-eigenaar zijn van hun
winkel. Een webshop zou voor verplaatsing van omzet naar het
hoofdkwartier in Ingolstadt kunnen zorgen en dat zou niet goed vallen
bij de bedrijfsleiders/ondernemers.
In een interview met het Handelsblatt geeft Roland Weise echter een
heel andere verklaring voor het ontbreken van een goede webshop. ‘De
waarde van de online handel wordt schromelijk overschat. In deze cijfers
is bijvoorbeeld ook de klassieke omzet van de postorderbedrijven
opgenomen. Het enige verschil is dat deze omzet nu niet meer vanuit een
catalogus wordt geboekt’, laat Weise optekenen. Van het argument dat
veel online retailers Media-Saturn kloppen op prijs, blijkt bij niet
onder de indruk. ‘Dat mag op de eerste blik het geval zijn bij
individuele artikelen. Bij veel aanbieders blijkt dan echter dat het
product niet meer voorradig is. Ook zijn er online retailers die inkopen
via het grijze circuit. Vaak is er dan geen handleiding in de eigen taal
bijgevoegd of is er sprake van een ongeldige garantie. Dan heeft de
klant weinig voordeel van zijn iets lagere prijs.’
Hij ziet dan ook voldoende kansen voor de reguliere
retail in het algemeen en zijn winkels in het bijzonder om de strijd
met de grote online retailers aan te gaan. ‘Online is een extra
verkoopkanaal, maar bij onze winkels krijgt de klant veel meer:
advies, de mogelijkheid een product uit te proberen, direct
meenemen, een brede keuze en service’, aldus Weise. Voor de komende
jaren zet Media-Saturn in op verdere groei met reguliere winkels.
Uit onderzoek zou bovendien blijken dat mensen online orienteren en
offline kopen.
Roland Weise staat sinds het begin van dit jaar aan de top van Media
Markt/Saturn, een zelfstandig opererende volle dochteronderneming
van het retailconcern Metro. Weise volgde concernoprichter en
grootaandeelhouder Leopold Stiefel op. Media Markt/Saturn heeft in
heael Europa intussen 631 vestigingen, die gezamenlijk het afgelopen
kwartaal bijna vier miljard euro omzet draaiden. Ook in Nederland is
het bedrijf met Media Markt en in mindere mate Saturn, een
belangrijke speler.
Thuiswinkel directeur Wijnand Jongen heeft eerder al
laten weten zich te kunnen vinden in de kritiek uit de hoek van
Google, maar tekende daarbij tevens aan begrip te hebben voor
retailers die zich niet online begeven. Met een verwijzing naar
Blokker vraagt hij zich af of consumenten bereid zijn online een
strijkijzer te kopen, als dat ook in een winkel op de hoek kan.
Bron: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/topman-media-markt-online-handel-wordt-overschat/
__________________________________________________________
Media Markt wil nummer één zijn
Media-Saturn is een grotendeels zelfstandig
functionerende dochteronderneming van de Duitse retailgigant Metro,
waar in Nederland ook Makro onder valt. De komst van Media Markt
naar Nederland enkele jaren geleden zorgde voor een aardverschuiving
in het landschap van elektronicawinkels. Vorig jaar werd ook een
eerste vestiging van Saturn geopend.
Topman Roland Weise legt in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine
uit dat de honger van Media-Saturn nog lang niet gestild is. Het
bedrijf opende vorig jaar voor het eerst in Zweden en wil nu ook de
rest van Scandinavië veroveren. Daarnaast breidt het bedrijf uit
naar Turkije. De beste mogelijkheden ziet het bedrijf echter in
Rusland. ‘Ons beeld is dat van een land met superrijken die op
miljardairsbeurzen rondlopen. Er ontstaat echter een nieuwe
middenstand met veel inkoopkracht die op een formule als Media Markt
zit te wachten’, aldus Weise.
Eerder op Elsevier Retail:
-
Fotoreportage: Nieuwe Saturn Rotterdam
-
Media Markt: Internet is overschat
-
Achtergrondverhaal Media Markt
-
Media Markt verdient het meeste geld
-
Media Markt stuwt Metro naar record
donderdag 30 augustus 2007, Joep
Meijsen
Bron:
http://www.elsevierretail.nl/1058859/Home/Electronica-nieuwsbericht/MediaMarktWilNummerNZijn.htm
__________________________________________________________
De consument
"In Nederland moet je voor die strijkbout toch meestal naar het
postkantoor omdat geen enkele koerier 's avonds bezorgt. En als je dan toch naar
het postkantoor moet - dan kijk ik liever even in een winkel waar meerdere
strijkbouten staan.
Eén opmerking nog: van 'advies' is in een winkel als de MediaMarkt natuurlijk
geen sprake. Enkele uitzonderingen daargelaten kunnen de meeste verkopers je nog
minder vertellen dan op het kaartje bij het product staat en van verkopen hebben
ze nog nooit gehoord. Hun functie is eerder 'dozen uit magazijn halen' en zelfs
dat is bij MediaMarkt lastig omdat de winkelvloer veelal het magazijn is.
Internet is qua advies overigens niet veel beter. Ook op sites als Kieskeurig.nl
blijkt dat de meeste consumenten werkelijk niks begrijpen van de producten die
ze in hun bezit hebben. Daarom is de allerbeste online marketing tool wat mij
betreft een PDF'je van de handleiding. Een online handleiding heeft me al
meerdere malen voor een miskoop behoed!"
Bron:
http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/topman-media-markt-online-handel-wordt-overschat/
__________________________________________________________
"Zal ik een grote nieuwe flatscreen gaan kopen bij een echte
winkel, MediaMarkt bijvoorbeeld? Waarvoor ik naar de stad moet rijden, mijn auto
moet parkeren in een dure parkeergarage, in een dure winkelstraat in een duur
pand (waaraan ik ook weer zelf mag meebetalen door de hogere prijzen in de
winkel) binnen, om me tussen de puistenkopjes door te worstelen om op de goede
plek in die winkel te komen, minutenlang moet gaan lopen zoeken naar een
vetharige nerd om me te 'helpen', die vervolgens niks anders weet uit te brengen
dan: "hij ken egg alles, meneer, en hij is HIV-voorbereid', die zich na lang
stuntelen eindelijk weer herinnert hoe hij een bestelbon moet uitprinten,
waarmee ik me als "Meneer 1" naar de informatiebalie moet begeven om te betalen
en waar ik dan na 13 minuten wachten een ongelooflijk dunne en slappe, grote
doos in mijn handen gedrukt krijg, die ik dan - al schenenram-buggies ontwijkend
- door de drukke winkelstraat de parkeergarage in mag slepen, in mijn auto mag
proberen te krijgen, met een weigerachige pinautomaat in gevecht moet om het
parkeertarief te voldoen en de terugreis (jaja, in de file) aan kan vangen,
zodat ik na 3,5 uur (de betreffende stad ligt op <20 km) eindelijk thuis kom, om
na enkele weken te ontdekken dat het ding het niet helemaal goed doet, zodat ik
de volgende vrije dag kan opofferen om weer etc. etc., om bij de balie na 27
minuten "geholpen" te worden, om te vernemen dat ik moet wachten totdat ze me
bellen dat ik terug 'mag' komen om het gerepareerde onding weer etc. etc. etc.?
Of zal ik zoiets online bestellen? Laten bezorgen, op laten halen als er iets
niet goed is, en nog goedkoper (tel ik tijd, benzine en parkeergarage nog niet
eens mee) uit zijn ook?
Om hun eigen slogan te citeren: Ik ben toch niet gek!? "
Bron: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/topman-media-markt-online-handel-wordt-overschat/
__________________________________________________________
Weise zou ff moeten buurten bij amazon en bol.com. Denk dat ze
verbaasd zullen zijn over de nieuwe webaanpak van concurrent BCC. Ik zou zeggen
slaap zacht Mediamarkt...
Bron: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/topman-media-markt-online-handel-wordt-overschat/
__________________________________________________________
"Dhr. Weise heeft een wel leuk verkooppraatje, alleen gaat dat
echt niet meer op. Dit soort argumenten is totale onzin, er zijn zoveel
internetwinkels die alles goed voor elkaar hebben. Ik merk in de meeste winkels
(niet alleen Media Markt) dat de verkopers eigenlijk niks weten en de bordjes
oplezen... ook zijn ze te afhankelijk van comissies op bepaalde producten
waardoor je vaak een heel verhaal 'moet' aanhoren waarom je voor merk x moet
gaan ipv merk y.
Via internet kijk je even wat deskundigen ervan vinden, vergelijk je de
producten en zoek je een winkel die snel het gewenste product kan leveren.
Eventueel nog even de handleiding doorspitten of een bepaalde mogelijkheid
aanwezig is.
Als je echt advies nodig hebt en in een winkel wil kijken ga je naar een
vakzaak
toe, die is soms duurder maar je krijg waar voor je geld. De mediamarkt heeft
het imago goedkoop te zijn maar dat valt tegen; de meeste vakzaken zitten op
hetzelfde prijsniveau.
Het grootste nadeel bij online winkelen blijft voor mij het ophalen van
pakjes op het postkantoor (vooral vanwege het slepen, maar ook vanwege de
openingstijden) "
Bron: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/topman-media-markt-online-handel-wordt-overschat/
__________________________________________________________
.
Home |