Laatst bijgewerkt op: donderdag 05 juni 2008 11:53:33 +0200

Individualisering van de burger

 

 

Individualisering van de burger

Zelfontplooiing en zelfontwikkeling zijn enkele aspecten in de moderne samenleving, die in toenemende mate belangrijker worden. Dit heeft te maken met een ontwikkeling naar autonomie. Burgers moeten meer voor zichzelf kunnen zorgen en deze tendens wordt mede door de overheid steeds meer versterkt. Creativiteit wordt een belangrijke persoonlijke waarde en persoonlijke ontwikkeling komt meer en meer centraal te staan, men spreekt hierbij ook wel van een I-paradox. Dit is het verschijnsel met de drievoudige implicatie Ik, Internet en Interactief. De vorm van de i-paradox – websites die beginnen met een ‘i-‘ - kenmerkten zich door het bewerkstelligen van een intieme relatie met de eindgebruiker, opdat deze op maat gesneden Interactieve diensten kan afnemen. Een kanttekening van deze ontwikkeling is dat de I-paradox (individualisme) onvoldoende kan bijdragen aan het vermogen om aan de technologie economische waarde te ontlenen. Wanneer de leden van een netwerk onvoldoende met elkaar samenwerken en elkaar geen informatie verstrekken, gaat het netwerk trager functioneren. Een teveel aan ideeën (webshops) zonder routering via een gemeenschappelijk thema(belang), belemmert de vernieuwing en roept juist tijd- en energievretende conflicten op. Het komt hier op neer, dat de ergste vorm van individualisme isolatie en separatisme impliceert. Beide verschijnselen zijn voor de digitale wereld disfunctioneel. Deze individualistische waarden liggen nu en in de toekomst niet zo zeer op het vlak van materialisme, maar meer op het terrein van kwaliteit van leven, persoonlijke levensdoelen, ontwikkeling en duurzaamheid. Deze individualistische tendensen zijn ook merkbaar in het dagelijks leven. De consument wil keuzevrijheid in de verschillende vormen waarin Interactieve diensten worden aangeboden en heeft deze vrijheid in de afgelopen jaren dan ook in toenemende mate gekregen. Een overvloed aan keuzemogelijkheden in de Interactieve dienstverlening is dan ook het gevolg en kan voor verwarring en onoverzichtelijkheid zorgen bij de consument. Er is daarom een filter nodig voor de veelheid aan mogelijkheden. Kortom, er is behoefte aan een systeem waarin alle onderdelen op elkaar aansluiten zonder dat de consument merkt hoe deze onderdelen op elkaar zijn aangesloten. Met betrekking tot productinformatie via het internet, halen bezoekers hun informatie uit het beschikbare informatieaanbod en hoeven geen beeld te hebben op de architectuur van het achterliggende systeem. Transparantie van het informatieaanbod, de geboden producten, het betaalsysteem en de verdere afhandeling richting de consument m.b.t. service en deskundigheid bij directe levering of tijdens en na het persoonlijk afhalen van de bestelde producten is belangrijk voor het vertrouwen in het geboden concept.

Onze Conclusie

Als we kijken naar on-line en off-line winkels, dan zien wij dat individualistische verschijnselen een remmende werking hebben op de verkoop prestatie van een netwerk van individuen. Als leden in een netwerk niet met elkaar samenwerken of niet bereid zijn om informatie met elkaar te delen, dan gaat het netwerk trager functioneren. Het collectieve karakter van klantennetwerken ontleent haar karakter doordat klanten gezamenlijk een mening kunnen uitspreken over de kwaliteit van een bepaalde winkel. Vindt een groot aantal klanten bijvoorbeeld dat de kwaliteit beneden de maat is, dan wordt dit in een netwerk meer benadrukt dan door enkele individuen. Met andere woorden, een netwerk van klanten zou meer kracht kunnen uitoefenen op het imago van een netwerk of netwerk dienstverlener en het beoogde succes van het intermediair concept.

Wat is de rol van ICT daarbij?

Samenwerkingstechnologieën

* * *

Informatie bron: “Innovatie in dienstverlening” De rol van individuen en sociale netwerken bij SERVQUAL, Masterthesis, Versie 1.0, 25-09-2006, door  Drs. H. Heukers

SERVPERF

.

Home