Laatst bijgewerkt op: zondag 22 juni 2008 08:22:46 +0200 |
Internet verkopen |
Wat kunnen we leren van de dotcom-dodenmars? |
Als u de berichtgeving over de Amerikaanse en Europese dotcoms dagelijks volgt, dan krijgt u de indruk dat u het verslag leest van één langgerekte dodenmars. Iedere dag zijn er wel berichten over dotcoms die minder fraaie resultaten halen, die personeelsleden dienen te ontslaan, of zelfs gewoonweg ophouden te bestaan. Wie zelf een dotcom heeft of een e-businessafdeling binnen zijn bedrijf wil oprichten, kan uit het einde van de dotcom-droom een aantal belangrijke lessen leren. Les 1: echte winkels blijven Nog geen jaar geleden voorspelde iedereen dat echte winkels zouden verdwijnen en vervangen worden door virtuele winkels die dezelfde producten sneller zouden kunnen leveren aan lagere prijzen. Wat blijkt nu? Mensen houden er wel degelijk van om te gaan winkelen. Als dit niet het geval was dan zou postorderverkoop al langer een veel groter marktaandeel hebben dan de 5% die het nu heeft. Experten twijfelen er nu zelfs aan of e-winkels ooit meer dan die 5% zullen halen. Wat wel werkt is het gemengde 'clicks and bricks'-model, waar een echte winkel zijn marktaandeel vergroot via een aanwezigheid on line, of een e-winkelketen aansluiting zoekt bij een bestaande winkelketen. Zoals bijvoorbeeld de Mediaclub-boekenclub die zijn klanten toelaat hun e-bestellingen af te halen in de dichtsbijzijnde Standaard Boekhandel en op die manier klanten naar de Standaard Boekhandel lokt voor verdere impulsaankopen ter plaatse. Les 2: de klant is een lastige koning Een website heeft natuurlijk een belangrijk voordeel op een echte winkel: het kost in vergelijking relatief weinig (note: software van gratis tot ±1500 euro, studie, dagelijkse uw concurrentie in de gaten houden en content onderhouden, tijd voor in voeren, afvoeren nieuwe producten en prijzen) om een virtuele winkel op te zetten en je kunt gemakkelijk de indruk geven dat je een enorm ruime keuze biedt. Met de nodige inspanningen kun je er ook voor zorgen dat je winkel bruikbaar is voor doorsnee gebruikers. Wat echter heel wat minder evident is, is het verzorgen van de logistieke en organisatorische kant van een on-linewinkel: het op tijd leveren van de bestellingen, het zonder morren terugnemen van producten, het afhandelen van klantenklachten, enz. Zo ging bij Ready.be enorm veel tijd en energie verloren in het afhandelen van de kleinste klacht, omdat men daar maar al te goed wist dat een klant veel kritischer staat tegenover een on-linewinkel en hij eenmaal ontgoocheld nooit meer terugkeert. In uw on-linewinkel moet u in staat zijn een perfecte dienst te leveren, of u kunt er beter niet aan beginnen. Les 3: winst maken telt wel degelijk Als u een commerciële activiteit wil gaan ontplooien op het internet, dan moet u wel vroeg of laat winst maken. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar niet meer dan een jaar geleden was men enkel geïnteresseerd in hoge zichtbaarheid, grote aantallen bezoekers, een stijgend marktaandeel. Om dit te realiseren werden soms obscene hoeveelheden geld uitgegeven aan marketing en reclame, en werden producten gratis weggegeven of beneden kostprijs verkocht. Met het in elkaar klappen van de beurs en het opdrogen van de risicokapitaalbronnen moeten e-commercebedrijven plotsklaps bewijzen dat er wel degelijk genoeg geld te verdienen valt met hun activiteiten. Slagen ze daar niet in, dan moeten ze snel aansluiting zoeken bij een bestaand bedrijf, een strategie die nu bijvoorbeeld gevolgd wordt door de on-lineboekenwinkel Proxis die momenteel op zoek is naar een strategische partner om de geldkassen aan te vullen. Les 4: niet iedereen kan houwelen verkopen Eerst leek het alsof iedereen rijk kon worden met B2C-sites (business to consumer). Toen die verwachting later in 2000 niet uitkwam, ontdekte iedereen plots dat ze eigenlijk B2B-diensten (business to business) leverden. Niet toevallig net op het moment dat de beurs dacht dat in B2B-bedrijven nog geld viel te verdienen. Nu beweert iedereen dan weer dat ze eigenlijk infrastructuur leveren, de hulpmiddelen om bestaande bedrijven te helpen om B2C- en B2B-activiteiten te ontplooien. U kent wel het verhaal, in een goldrush worden niet de goudzoekers maar wel de verkopers van schoppen en pikhouwelen schatrijk. Zo is Hotrate.com van Real Software niet langer alleen maar een zoekmachine, maar levert het een volledig pakket aan B2B-producten -en diensten via Hottrade.com. Maar als iedereen e-shoppingoplossingen, B2B-marktplaatsplatformen en breedbandinhoud begint te verkopen, welke zijn dan nog de sites die van deze producten en diensten gebruik maken, en via een écht op het internet gericht businessmodel er ook in slagen om daarvoor te betalen? Iemand zal toch moeten ontdekken wat er dan wél werkt op het internet, en hoe daar ook goed geld valt mee te verdienen. Bron: http://www.zakelijk-internet.com door HANS C. ARENTS
|