Door Jeroen Pietersma
Wie op JFK landt en in een 'yellow cab' richting Manhattan snort,
heeft er in de meeste gevallen geen idee van, maar vlak boven het hoofd
zit een brok hightech. Op het dak van de taxi zit een slim
reclamezuiltje dat advertenties aanpast aan de omgeving. Zie het als een
soort dynamische webvertentie voor de echte wereld.
Hoe krijg je in New York een advertentie voor de neus van een
voetganger, live en op iedere gewenste plek? Simpel: zet de advertenties
op een 'yellow cab' en gebruik 'dynamic real-time geo-targeted
advertising'. Of in gewoon Nederlands: een computergestuurd systeem
stemt reclame op het dak van de taxi af op tijd en omgeving.
De 'yellow cab' is niet alleen het favoriete vervoermiddel van veel
New Yorkers en toeristen, maar ook een rijdend reclamebord. De typische
gele taxi van New York City heeft doorgaans een complete reclamezuil op
het dak.
Een
verlichte doos met een poster werkt niet meer anno 2006 en steeds meer
taxi's krijgen een elektronisch billboard met een ingenieus systeem dat
advertenties tot op enkele meters nauwkeurig afstemt op de omgeving,
dankzij een Global Positioning System (GPS) in de bak op het dak.
Het schotelt voetgangers bijvoorbeeld een advertentie voor inclusief
adres van een winkel op de hoek
. Drie blokken verderop knippert de
lichtbak op het dak van de taxi en verschijnt er een reclameboodschap
voor een warenhuis dat iets verderop uitverkoop houdt.
Het systeem heet AdRunner en is een uitvinding van reclamebedrijf
Adapt Media uit New York. Adapt Media plaatste zo'n hightech zuiltje
op een groot deel van de 12.187 yellow cabs die Gotham onveilig maken
(gemiddeld zijn er dagelijks twaalf taxi's betrokken bij een ongeluk in
New York).
De horizontale zuil op het dak heeft aan weerszijden een een
billboard. Dat billboard bestaat uit een computerscherm dat bijvoorbeeld
een animatie of een gekleurd logo kan weergeven, met daarnaast een
groter LED-display. In het zuiltje zitten verder een computer en een
GPS-receiver.
AdRunner
kan snel en accuraat een advertentie of bijvoorbeeld een sportuitslag
aanpassen op een taxi die ergens in de stad rijdt. Vanuit het
hoofdkwartier zendt AdRunner via een draadloze dataverbinding alle
advertenties en berichten naar alle taxi's. De computer in het zuiltje
weet dankzij de GPS-receiver waar de taxi zich bevindt en kiest de
juiste advertentie op de juiste plek.
Dat is dus geen 'broadcasting' maar 'narrowcasting' en Adapt Media
wil met deze 'street smart' advertenties voetgangers naar de plek van de
adverteerder dirigeren. Dat kan uiteraard niet alleen gericht op een
bepaalde plek (bijvoorbeeld een Spaanstalige tekst in Spanish Harlem),
maar ook op een bepaalde tijd. Bijvoorbeeld rond de lunchpauze een
advertentie voor een goedkope lunch op de hoek
van Wallstreet.
Als er even geen advertentie voor handen is voor een bepaalde buurt,
kan het systeem bijvoorbeeld live de score van een sportwedstrijd,
beurskoersen en nieuwskoppen weergeven. Het scherm vertoont ook tijd en
temperatuur.
Het computersysteem houdt precies bij wat het waar en wanneer
vertoont en adverteerders betalen alleen voor advertenties die het
systeem daadwerkelijk vertoont. Zij kunnen met een webbrowser via het
internet inloggen op een digitale database van Adapt Media. Daar kunnen
ze een reclamecampagne op de voet volgen en de effectiviteit van de
campagne beoordelen. Ze kunnen de campagne desgewenst aanpassen, terwijl
de passagier voor de rit van de 'yellow cab' betaalt.
Taxi's in NYC |
De 12.187 'yellow cabs' in New York
bedienen voornamelijk het stadsdeel Manhattan. De meeste zijn een
Ford Crown Victoria met een zware (onzuinige) V-8 motor. Deze
'bakken' zijn aangepast aan New York: o.a. extra zware schokbrekers
voor het wegdek vol gaten en hobbels.
Jaarlijks vervoeren 'yellow cabs' ongeveer 240 miljoen passagiers en
dat is goed voor een omzet van 1,4 miljard dollar.
Naast de 'yellow cab' telt New York City pakweg 45.000 'livery cars';
niet-gele taxi's zonder meter aan boord. Deze zijn vooral actief in
de andere stadsdelen (de Bronx, Brooklyn, Queens en Staten Island).
Het totale aantal taxi's is goed voor 6,1 taxi per duizend inwoners. |
Overigens zijn de gele taxi's geel omdat die kleur op
straat het meest zou opvallen. John Hertz, oprichter van de
Yellow Cab Company, las in een onderzoek van de universiteit van
Chicago dat geel het meest gemakkelijk te spotten is. Dat was in 1907
toen er nog niet zo gek veel taxi's waren. Vandaag de dag crossen er
continu duizenden 'yellow cabs' door de straten van Manhattan. Geel valt
er nu vooral op omdat al die taxi's het straatbeeld overheersen zodat je
er niet omheen kunt.
Dat geldt ook voor het billboard op de taxi's, dat zich op ooghoogte
als een blikvanger manifesteert. Het zuiltje bevat bovendien een sensor
die de helderheid van het scherm automatisch aanpast aan de intensiteit
van het zonlicht zodat het scherm altijd goed leesbaar is. |