Laatst bijgewerkt op: zondag 22 juni 2008 08:19:12 +0200

"Visie 2000"

(nu ruim acht jaar later op 29 mei 2008)

  Bron: Indrajit Sinha: 'Cost transparency. The Net's real threat to prices and brands'. Harvard Business Review (maart-april 2000), pp. 43-50

Betere indruk

In het artikel 'Cost transparency. The Net's real threat to prices and brands' gaat de assistent-hoogleraar Indrajit Sinha van de Temple University in Philadelphia dieper in op het gevaar van kostentransparantie en prijsvergelijkingsites, waarvan er inmiddels honderden zijn.

Internet stelt consumenten in staat heel snel heel veel informatie te vinden waardoor ze een betere indruk krijgen van de waarde van producten. Zo kunnen ze bepalen of de prijzen die leveranciers vragen terecht zijn en eventueel een ander merk kiezen of helemaal afzien van bepaalde aankopen. Bedrijven met buitengewoon hoge winstmarges kunnen door de beschikbaarheid van onafhankelijke product- en prijsinformatie een slechte naam krijgen. Met behulp van prijsvergelijkingsites kunnen consumenten bovendien in een paar seconden uitzoeken waar de cd-speler of koelkast die ze willen aanschaffen het goedkoopst is.

Webwinkeliers spelen in op de behoefte aan lage prijzen en korting door met behulp van 'pricing bots' hun eigen prijzen steeds te vergelijken met die van concurrenten en daar net onder te gaan zitten. De Postbank bijvoorbeeld overweegt nu om 'witte producten' aan te bieden onder de prijs van de Postbank-verzekeringen. Veel Webwinkels, zoals Amazon.com, rekenen bewust lage prijzen (soms tot 50 procent onder de marktprijs) om een grote groep klanten aan zich te binden.

De hoogleraren e-commerce Erik Brynjolfsson en Michael Smith van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) maakten onlangs bekend dat prijzen op het Web negen tot zestien procent lager liggen dan in fysieke winkels. Maar zij stelden in een empirisch onderzoek ook vast dat kopers zich niet alleen door de prijs van een artikel laten leiden. Meer dan de helft van de kopers die de hoogleraren onderzochten kozen bij vergelijkingssites niet het laagst geprijsde product.

Ze letten ook op verzendkosten, belasting en merknamen (brands). Als een Webwinkel bekende merknamen als Nike of Sony voert, zien consumenten dat als een teken van betrouwbaarheid. Ook winkels die zelf een bekend merk zijn (bijvoorbeeld Amazon.com) en winkels waar een consument al eerder heeft gekocht, kunnen hogere prijzen rekenen, ontdekten Brynjolfsson en Smith.

Price lining

Informatie, mits slim ingezet, kan de concurrentie- en winstpositie van bedrijven ook verbeteren, zeggen e-commerce specialisten. Indrajit Sinha en Philip Evans en Thomas Wurster bieden enkele interessante strategieën om informatie in te zetten om klanten te binden. Zo is Sinha van mening dat price lining een effectieve methode is om kostentransparantie tegen te gaan. Price lining is het aanbieden van een product of service in verschillende prijscategorieën. Een voorbeeld is Microsoft dat consumenten die Windows 95 hebben, ongeveer negentig dollar laat betalen voor een upgrade naar Windows ME en gebruikers die Windows 98 hebben een paar tientjes minder. Een ander voorbeeld zijn de verschillende abonnementsvormen van Internetaanbieders. Het hosten van een eenvoudige website kost bij veel providers ongeveer vijftig gulden per maand. Wie behoefte heeft aan meer dataverkeer, schijfruimte en emailadressen betaalt bij. Ook met extra diensten als een helpdesk en backup-voorzieningen kunnen hosting-providers winst maken.

Verder hamert Sinha erop dat fabrikanten en leveranciers de kwaliteit van hun goederen en klantenservice goed in de gaten moeten houden. Tevreden klanten komen terug en maken gratis reclame door het bedrijf aan te prijzen bij familie en vrienden of op consumentensites als Epinions, een drukbezochte ontmoetingsplaats met tienduizenden recensies van goederen en producten.

Philip Evans en Thomas Wurster - de beide economen zijn werkzaam bij de Boston Consulting Group - raden bedrijven die aan e-commerce doen aan om gebruik te maken van de veranderde relatie tussen rijkdom (richness) en bereik (reach) van waardevolle informatie. Tot voor kort was het alleen mogelijk om rijke informatie te delen met een relatief kleine groep mensen. Door Internet is het bereik van rijke informatie vrijwel onbeperkt.

Een goede methode om de concurrent met behulp van 'rijke' informatie een stap voor te blijven, zeggen Evans en Wurster, is het maken van een interactieve website waarmee consumenten hun voorkeuren kunnen invullen om bij het product van hun keuze uit te komen.

Amazon.com bijvoorbeeld biedt een catalogus van drie miljoen boeken aan die snel bezorgd kunnen worden en heeft daarmee een groter bereik dan fysieke boekwinkels die misschien 50.000 of één miljoen titels kunnen leveren. Daarnaast biedt Amazon.com van vrijwel elk boek een recensie uit een gerenommeerde publicatie aan en biedt het bezoekers de gelegenheid om zelf besprekingen te posten. Deze besprekingen kunnen door andere bezoekers van een waardering worden voorzien. Amazon.com onthoudt wat een consument heeft gekocht en biedt hem tips aan, wat veel gebruikers die geen tijd hebben om elke week een boekenbijlage te lezen zeer op prijs stellen.

Dell biedt op de website meer dan tien miljoen verschillende configuraties aan. Een fysieke computerwinkel kan hier niet tegenop.

Op de websites van computerleveranciers Gateway 2000 en Dell kunnen consumenten zelf een pc samenstellen en meteen zien wat de toevoeging van 128 megabyte extra geheugen of een flat screen kost. Dell biedt op de website meer dan tien miljoen verschillende configuraties aan. Een fysieke computerwinkel kan hier niet tegen op. De verkoper weet slechts van een beperkt aantal componenten de prijs uit zijn hoofd. De prijzen van computeronderdelen dalen bovendien zo snel dat winkelpersoneel vaak de actuele prijzen niet kent.

* * *

Grip op de markt

Assortimentsstrategieën:

Price lining: aantal prijsniveaus voeren

  • stropdassen van € 10, € 25 en € 50.

Doel: onderscheid tussen producten met prijs benadrukken.

* * *

Price lining: drie verkoopkanalen

  • € bricks winkel, volledige service en persoonlijke adviezen met bijbehorende prijs
  • € Europ4u virtuele warenhuizen volledige service en adviezen, lagere prijs
  • € clicks webshop, beperkt aanbod, service en adviezen, laagste prijs

Doel: onderling onderscheid, verkoopkanalen en toegevoegdewaarde, benadrukken.

Meer dan Multi-channel Shopping

* * *

EuroPunt Real-time marketing concept:

Leverancier/Winkeliers kunnen het prijsniveau (bovenstaand voorbeeld) "zelf" online "regelen".

Het EuroP4u.eu verkoopkanaal reageert real-time lokaal of landelijk op prijswijzigingen.

De "EXTRA" verkoop via dit kanaal realiseert tevens de nodige "nieuwe" klantenrelaties.

Home